Uczestniczymy :
Certyfikaty:
Współpracujemy :
Partnerzy, sponsorzy:
L.p. |
Tytuł innowacji |
Autor/realizacja |
Klasy
|
1. |
Autorytet XXI wieku – |
Katarzyna Cebula |
7c |
2. |
CZYTAM Z KLASĄ lekturki |
Honorata Szanecka/Marta Bogacka |
Klasy 1-3 |
3. |
Kreatywne notowanie dla każdego |
Aleksandra Jasek |
5b, 5d |
4. |
Kolorowa chemia |
Joanna Bugla |
Klasy 1-6 |
5. |
Mali artyści-wielkie talenty |
Elżbieta Borowska |
Klasy 4-7 |
6. |
Zastosowanie gier dydaktycznych w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych |
Aleksandra Panczek, Joanna Titz |
|
7. |
Muzyka łagodzi obyczaje |
Katarzyna Matysiak |
Uczniowie na zajęciach kk |
8. |
Sobie potrzebni – edukacja włączająca |
Aneta Derej, Dorota Woźny |
Uczniowie z orzeczeniami |
9. |
Podróż palcem po mapie |
Justyna Siemiątkowska, Małgorzata Kornecka |
świetlica |
10. |
Design thinking – myślenie projektowe w połączeniu matematyki z nowymi technologiami |
Sylwia Milczarek, Ilona Banaś, Zenobia Kowalik, Beata Żuraw |
Klasy 5-6 |
11. |
Klasa w grze. Wykorzystanie gamifikacji na lekcjach języka polskiego |
Aleksandra Jasek |
7c, 8b |
12. |
Język łączy ludzi |
Anetta Kit |
7b |
13. |
Każdy może być AKTOREM - zajęcia rozwijające |
Elżbieta Daniel |
klasy 2 |
14. |
Akademia twórczości. |
Żaneta Wójcik |
I-VII |
15. |
Myślę, więc jestem, czytam, więc będę kim chcę. |
Katarzyna Nowak |
V-VIII |
Innowacja pedagogiczna o nazwie "Podróże palcem po mapie " ma na celu przybliżyć dzieciom wiedzę na temat krajów Unii Europejskiej ich historię, ciekawe miejsca, znane zabytki, flagi i mapy poszczególnych państw. Zajęcia te służą przede wszystkim kształtowaniu wśród uczniów pozytywnych postaw, takich jak poszanowanie godności innych, tolerancja, szacunek do odrębności narodowej. Założone cele realizowane będą w ramach zajęć swietlicowych poprzez pogadanki, prelekcje, wystawy, dramę, gry dydaktyczne, piosenki, pląsy taneczne, filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne, zdjęcia, albumy, czasopisma i książki popularno- naukowe. Ponadto przewidywane jest zorganizowanie kącika europejskiego.
Innowacja „Sobie potrzebni” jest naszą odpowiedzią na nieprawidłowe funkcjonowanie dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera, a także uczniów np.z niedosłuchem. Uczniów tych cechują zaburzenia w sferach dotyczących interakcji społecznych , komunikacji, a także ograniczony i powtarzający się wzorzec zachowania i aktywności. Ponadto uczniom tym niejednokrotnie brakuje akceptacji ich zachowań ze strony rówieśników, umiejętności oceny stanów emocjonalnych oraz intencji innych osób, a także przeżycia sukcesu na miarę możliwości. Innowacja pt. ,,Sobie potrzebni" ma na celu szerzenie idei integracji z wykorzystaniem naturalnej potrzeby każdego dziecka do współdziałania, a także wyzwoleniu w każdym uczniu poczucia przynależności do zbiorowości szkolnej . Ma zachęcać i motywować uczniów do współdziałania. Nowatorstwo polega na budowaniu społeczności szkolnej , która nie tylko akceptuje, ale i ceni odmienność, dawaniu równych szans wszystkim uczniom niezależnie od ich sprawności, stwarzaniu warunków do pełnego uczestnictwa dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie edukacyjnym .
Autor: Katarzyna Cebula
Adresaci: klasa 7c
Celem innowacji jest przybliżenie uczniom postaci św. Jana Pawła II. W roku szkolnym 2019/20 poznają oni bliżej postać Jana Pawła II. Jego życiorys oraz nauczanie. Następnie młodzież, będzie się starała odnieść przekazane, usłyszane myśli i słowa do własnego życia i realizować je w życiu codziennym. Uczniowie w ramach zajęć z innowacji pracując w grupach będą wykonywali prezentacje multimedialne, oglądali filmy z pielgrzymek Ojca Świętego do Ojczyzny. Następnie w celu lepszego zapamiętania dat, faktów i nazwisk osób ważnych w życiu Jana Pawła II wykonamy wspólnie lapbooki. Nauczymy się pieśni „Barka” oraz „Abba Ojcze”. Uczniowie zostaną zapoznani z ideą Fundacji Dzieła Nowego Tysiąclecia, której stypendyści są żywym pomnikiem Jana Pawła II.
Zwieńczeniem, a zarówno sprawdzeniem efektów niniejszej innowacji będzie udział uczniów w IX edycji gry miejskiej „św. Jan Paweł II naszym Przewodnikiem” organizowanej przez Wydział Katechetyczny w Katowicach oraz FDNT w Katowicach w maju 2020r. Udział w tej grze to nie tylko sprawdzian wiedzy, ale również wspólna
zabawa, współpraca w grupie oraz uczczenie pamiątki 100 rocznicy (w 2020r.) urodzin Jana Pawła II.
Innowacja „Zastosowanie gier dydaktycznych celem rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów” jest wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłyśmy, że uczniom najbardziej brakuje urozmaiconych ćwiczeń językowych oraz elementów rywalizacji podczas zajęć. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z przedmiotu była potrzeba wprowadzenia większej ilości gier i zabaw podczas lekcji języka angielskiego.
Zdarza się, że uczniowie są znudzeni monotonią ćwiczeń językowych, dlatego ważnym zadaniem dla nauczyciela jest zaangażowanie uczniów w procesie uczenia się. Istotne jest podtrzymywanie ich zainteresowania. Poprzez zabawę uczniowie zdobywają różne umiejętności, uczą się rozwiązywać problemy wtedy, kiedy z pełnym zaangażowaniem grają w gry przeznaczone dla ich grupy wiekowej. Gry stymulują zarówno ciało, jak i umysł. Zabawa/gra angażuje wszystkie zmysły.
Innowacja stanowi wzbogacenie programu edukacyjnego o oddziaływanie wielozmysłowe w nauczaniu języka angielskiego, w szczególności umiejętności komunikacyjnych. Głównym celem innowacji jest wprowadzenie gier dydaktycznych na zajęciach językowych. Gry stanowią efektywne narzędzie w zdobywaniu wiedzy językowej, ponieważ stwarzają hipotetyczne środowisko, które uczniowie mogą odkrywać, w którym mogą podejmować decyzje, zobaczyć alternatywy swoich wyborów. W trakcie gry uczniowie nie muszą przejmować się konsekwencjami swoich błędnych decyzji. Gry rozwijają myślenie i motywują do działania. Uczą strategii, rozważania różnych opcji i elastycznego myślenia. Oprócz tego, gry same w sobie są atrakcją dla uczniów, rozrywką, wyzwalają pozytywne emocje, redukują stres. Są przydatne w uczeniu mówienia, gramatyki, słownictwa. Angażują nawet najmniej aktywnych bądź nieśmiałych uczniów.
Innowacja ma celu rozbudzenie pasji badawczej i zaciekawienie uczniów młodszych klas naukami przyrodniczymi.
Uczniowie:
zapoznają się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas wykonywania doświadczeń oraz obchodzenia się z nieznanymi substancjami,
obserwują eksperyment prezentowany przez nauczyciela,
samodzielnie wykonują doświadczenie, w którym kolory zmieniają się „ w czarodziejski sposób”.
Innowacja pedagogiczna Każdy może być AKTOREM ma na celu zachęcić dzieci do kontaktu ze sztuką i pobudzić u uczniów twórczą postawę.
Jednym z zadań wychowania jest zaspokajanie potrzeb. Przede wszystkim chodzi tuo istotę kształtowania osobowości dziecka. Zadaniem innowacji jest ukazanie możliwości inspirowania zabawy, w której dzieci własnymi siłami, własną twórczością będą ożywiać bajkowe postacie, będą tworzyć własny „teatr”.
Duże zaangażowanie uczuciowe w zabawie w „teatr” aktywizuje dziecko, a przez to rozwija jego mowę, która staje się wyrazista, melodyjna, właściwie akcentowana i logiczna.
Poprzez spotkania teatralne dzieci będą poznawać pracę aktora teatralnego, reżysera sztuki, scenarzysty. Na bazie zdobytej wiedzy, uczniowie będą starali się samodzielnie tworzyć scenografie, scenariusze. Wszelkie podjęte działania będą służyć rozwojowi samodzielnego myślenia, przewidywania i projektowania.
Innowacja ta stawia sobie także za cel ukazanie uczniom jak w sposób kreatywny można spędzić czas wolny. Przebywając w grupie rówieśniczej w sposób naturalny kształtowana będzie postawa społeczno – moralna dzieci, gdyż odtwarzane role ułatwiają zrozumienie stosunków międzyludzkich. Proces nauczania z zakresu języka polskiego, muzyki i plastyki dzięki danym zajęciom zostanie poszerzony i uatrakcyjniony.
Innowacja realizowana jest w klasie 2a.
Autor: Elżbieta Daniel
„Akademia twórczości” – zajęcia stymulujące wszechstronny rozwój uczniów poprzez działania twórcze i różne formy działalności artystycznej
Autor: mgr Żaneta Wójcik
Miejsce prowadzenia: Szkoła Podstawowa
nr 36 im. Narodów Zjednoczonej Europy w Tychach
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym jak i w późniejszym okresie wykazuje naturalną potrzebę dokonywania wszelkich aktów twórczych. Stara się stworzyć własny świat i na swój własny sposób rozwija swoje umiejętności i kształtuje własną osobowość. Autonomia dziecka i jego indywidualizm są bardzo ważne, ale należy je w odpowiedni sposób kształtować i ukierunkowywać. Najważniejszą rolę na tym etapie rozwoju dziecka pełni nauczyciel i rodzic. Skupiłyśmy się na działaniach nauczyciela, jako mentora i zarazem wzoru do naśladowania. Osobie która dzięki swej kreatywności i samodzielnej pracy twórczej pozwoli dzieciom rozwinąć skrzydła w ich samodzielnych aktach twórczych. Rodzic w swoich działaniach będzie wspomagał pracę nauczyciela – twórcy. Twórczość dzieci jest swoistym przejawem dynamiki życia wewnętrznego, silnym czynnikiem osobowościowo-twórczym. Twórczość, zatem: „ stanowi nie tyle ćwiczenie umiejętności artystycznych, ile nade wszystko wyrobienie poczucia własnej tożsamości, niezależności, poczucia odrębności własnego “ja”. [1]
Innowacja pedagogiczna „ Akademia twórczości” powstała w celu rozwijania
i pielęgnowania wszystkich form aktywności artystycznej i twórczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Mały artysta przeżywa radość kreacyjną, która pobudza go do dalszej zabawy formami, barwą czy dźwiękiem. Sztuka dziecka jest piękna w swojej naiwności, potrafi nas zachwycić, ująć szczególnym sposobem postrzegania otaczającego świata. Dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia się oraz zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości. R. Gloton i C. Clero sądzą, że „wychowanie estetyczne obejmuje inspirację działalności twórczej i kształcenie wrażliwości, co oznacza uczenie, kształtowanie zachowań emocjonalnych i kulturowych pożądanych wychowawczo, bo korzystnych dla jednostki i społeczeństwa”[2].
Postawa twórcza będzie u dzieci żywa i twórcza wtedy, kiedy będzie zachodziła bezpośrednia lub pośrednia ingerencja ludzi dorosłych. Podstawę dla twórczości stanowi zabawa ekspresyjna. Zabawy te są źródłem twórczości i są wyrażone gestem, słowem i rysunkiem.
W stadium zabawy ekspresyjnej dziecko staje się naprawdę twórcą
Innowacja pedagogiczna „ Akademia twórczości” to dodatkowe zajęcia o charakterze artystycznym . Głównym adresatem mojego projektu są uczniowie szkoły podstawowej , bez względu na wiek. Program jest dostosowany zarówno dla dzieci zdrowych jak i dla dzieci mających wskazania z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Zajęcia odbywają się w środy w godzinach 13:50 – 14:35
Opracowanie innowacji „Akademia twórczości” powstało w wyniku dużego zapotrzebowania na zajęcia stymulujące wszechstronny rozwój dzieci. Działania twórcze i różne formy aktywności artystycznej dają w tym zakresie wiele możliwości. Wzbogacenie oferty szkoły o takie zajęcia dodatkowe zaprocentuje na wielu płaszczyznach. Jest to doskonały sposób na wychowanie twórczego pokolenia. Współczesność niesie za sobą potrzebę kształcenia ludzi otwartych na nowe wyzwania, kreatywnych i twórczych. Sztuka i wszystko co z nią związane uczy wrażliwości a wszelkie formy inicjowania działań twórczych wyzwalają w dziecku chęć dalszych eksperymentów z tworzeniem. Czy będzie to napisanie eseju, czy namalowanie obrazu, jeśli tylko znajdzie się z pozytywnym oddźwiękiem w środowisku a dziecko będzie odpowiednio ukierunkowane, pociągnie to za sobą cały szereg pozytywnych zachowań. Pozwoli również wykształcić pokolenie młodych, aktywnych, ciekawych świata i wrażliwych ludzi. Bardzo ważną rolę w kształtowaniu postaw twórczych dzieci, pełni przedstawianie im konkretnych przykładów, wzorów kogoś, z kogo mogliby brać przykład, na kim się wzorować. Przedstawianie wytworów sztuki, daje natomiast, możliwość porównania, korygowania błędów, weryfikacji. Wyzwala dążenie do doskonałości. Pobudza do działania. Wyzwala w dziecku wszystkie pożądane odruchy, niezbędne do prawidłowego rozwoju.
Innowacja pedagogiczna „Akademia twórczości” w swoich założeniach
jest projektem o charakterze artystycznym a taka forma edukacji uczniów znajduje się najczęściej z szeroką rzeszą odbiorców. Uczniowie chętnie i aktywnie biorą udział we wszelkich przedsięwzięciach artystycznych ( sztuki teatralne, przygotowania scenografii, konkursy plastyczne, happeningi, akcje plastyczne, plenery, wycieczki do muzeów i galerii ). Zatem „Akademia twórczości” powinna pociągnąć za sobą cały szereg pozytywów.
Celem głównym wprowadzenia innowacji pedagogicznej „Akademia twórczości” jest stymulowanie wszechstronnego rozwoju uczniów zdrowych jak i o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas całego etapu kształcenia poprzez działania twórcze oraz wszelkie formy działalności artystycznej.
Założenia projektowanej innowacji pedagogicznej „ Akademia twórczości” są oparte min. na słowach Alberta Einsteina; „ Bez jednostek twórczych, zdolnych do samodzielnego myślenia i osądu, rozwój społeczeństw jest równie nie do pomyślenia, jak rozwój jednostki poza żyzną glebą społeczności”. Jako doświadczony nauczyciel pragnę kształcić od samego początku dzieci z otwartym umysłem, czerpiące przyjemność z wszelkich form działań twórczych. Kreatywnych młodych ludzi, którzy potrafią i chcą uczyć się czegoś nowego i nie boją się wyzwań.
L.p. |
Tytuł innowacji |
Autor/realizacja |
Klasy |
1. |
Kreatywne notowanie dla każdego |
Aleksandra Jasek |
Klasa VIIIc |
2. |
Klasa w grze. Wykorzystanie gamifikacji na lekcjach języka polskiego. |
Aleksandra Jasek |
Klasy VIb, d |
3. |
Zastosowanie gier dydaktycznych celem rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów. |
Aleksandra Panczek |
Klasa VIIIa |
4. |
CZYTAM Z KLASĄ - lekturki spod chmurki |
Honorata Szanecka, Elżbieta Daniel, Marta Bogacka, Ewa Celińska, Iwona Antoszczyk, Alicja Piwowarczyk |
Klasy I -III |
5. |
Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie, czyli jak dostrzec walory turystyczno – krajobrazowe Polski. |
Beata Kliś |
Klasy VII |
6.
|
Edukacja przez szachy |
Klaudia Zarzecka |
Klasy IIa, IIb |
7.
|
„Elementy hokeja na lodzie i unihokeja na pierwszym etapie edukacyjnym”
|
Wojciech Majkowski Artur Sajewicz
|
klasa 1a
|
8. |
„Każdy dobrze o tym wie, język obcy przyda się” |
Anetta Kit |
Klasy VII-VIII |
9. |
Akademia twórczości |
Żaneta Wójcik |
|
10. |
„Myślę, więc jestem. Czytam, więc będę, kim chcę"
|
Katarzyna Nowak
|
Klasy Va, VIa, VIe, VIIb, VIId |
11. |
Hokej na lodzie na drugim etapie edukacyjnym |
Wojciech Majkowski |
Klasy IVa, Vc, VIc, VIIc, VIIIc |
12. |
Zastosowanie gier dydaktycznych celem rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów”
|
Paulina Majdiuk, Joanna Titz |
Klasy IVa, IVb |
13. |
Język polski na TIK-TAK - zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcji języka polskiego". |
Anita Czernik – Kubiak, Aleksandra Jasek |
Klasy V-VIII |
14. |
Z muzyka za pan brat |
Justyna Siemiątkowska |
Klasy I -III |
15. |
Designe thinking w nauczaniu matematyki |
Sylwia Milczarek |
Klasy V-VIII |
16. |
"Bliżej sztuki, bliżej siebie" |
Katarzyna Matysiak |
Klasy I-VIII |
17. |
Podróże palcem po mapie" |
Siemiątkowska Justyna, Kornecka Małgorzata |
Klasy I-III |