Drodzy Rodzice,
Rozpoczฤcie nauki w szkole podstawowej to bardzo duลผa zmiana zarรณwno dla dziecka, jak i rodzicรณw. By proces przystosowania siฤ do nowej rzeczywistoลci przebiegล bezboleลnie, warto siฤ do tego przygotowaฤ. Byฤ moลผe zechcecie Paลstwo skorzystaฤ z kilku naszych rad:
Podstawฤ
jest pozytywne nastawienie. Szkoลฤ naleลผy przedstawiaฤ jako ciekawe miejsce nauki , rรณลผnorodnych wydarzeล urozmaicajฤ
cych ลผycie szkolne, relacji koleลผeลskich z nowo poznanymi dzieฤmi. Moลผna powspominaฤ zabawne sytuacje z czasรณw, gdy sami siฤ uczyliลmy oraz przyjaลบnie, ktรณre wtedy zawarliลmy.
Dobrym pomysลem jest wycieczka do szkoลy, dziฤki ktรณrej dziecko pozna nie tylko sam budynek, ale rรณwnieลผ drogฤ, ktรณrฤ
bฤdzie pokonywaล. Podczas wizyty w szkole moลผna podpytaฤ malucha czy czegoล siฤ boi, ma jakieล obawy. To moลผe byฤ pierwszym krokiem do rozwiania strachu i niepewnoลci . Umiejฤtnoลฤ sลuchania naszej pociechy i rozmawiania z niฤ
na pewno zaprocentuje w przyszลoลci, a dodatkowo sprawimy, ลผe w pierwszym dniu nauki nasze dziecko poczuje siฤ pewniej.
Zadaniem rodzicรณw jest odpowiednie przygotowanie pociechy do nowych zadaล. Wspรณlne ustalenie rozkลadu dnia - podziaล na odrabianie lekcji, odpoczynek, aktywnoลฤ fizycznฤ
i wyznaczenie staลej godziny pรณjลcia spaฤ, zorganizuje dziecku i rodzicom czas.
Niezwykle istotne jest rรณwnieลผ to, by nasze dziecko stawaลo siฤ coraz bardziej samodzielne i odpowiedzialne. Na poczฤ
tek pozwรณlmy mu np. zdecydowaฤ w co chce siฤ ubraฤ czy co chciaลoby robiฤ po lekcjach. Waลผne jest rรณwnieลผ to, by rodzice nie wyrฤczali siedmiolatka w czynnoลciach, z ktรณrymi sam potrafi daฤ sobie radฤ. Wyniesienie ลmieci, posprzฤ
tanie pokoju, zatemperowanie oลรณwka czy niesienie wลasnego plecaka to nie sฤ
rzeczy trudne. Dla dziecka stanowiฤ
one wyzwania. Ich realizacja buduje wiarฤ w siebie.
Aby zapaล pierwszoklasistรณw nie minฤ
ล szybko naleลผy wspieraฤ dziecko w odrabianiu prac domowych, wzmacniaฤ w nim poczucie odpowiedzialnoลci oraz rozbudzaฤ ciekawoลฤ. Warto takลผe pamiฤtaฤ o tym, ลผeby oczekiwania rodzicรณw szลy w parze z moลผliwoลciami dziecka.
Gotowoลฤ szkolna to zestaw umiejฤtnoลci, cech i wiadomoลci, ktรณrych posiadanie jest powiฤ zane z poradzeniem sobie z wymaganiami stawianymi przed dzieckiem w szkole. Psychologowie w ocenie gotowoลci szkolnej uwzglฤdniajฤ trzy wymiary: gotowoลฤ fizycznฤ , poznawczฤ i spoลeczno-emocjonalnฤ .
Jak daฤ dzieciom dobry emocjonalny start?
Poลwiฤcaj czas na wysลuchanie dzieci. Poczujฤ siฤ wartoลciowe, bฤdฤ dobrze myลleฤ i znajdฤ dobre rozwiฤ zywanie problemรณw.
Szanuj dzieci-bฤdฤ wzrastaฤ w szacunku dla siebie i innych.
Doceniaj dzieci za to kim sฤ . Ucz ich wytrwaลoลci, szacunku i akceptacji dla innych.
Pozwรณl im siฤ wzruszaฤ - ลzy, szloch sฤ w tym przypadku naturalne. Pozwalajฤ pozbyฤ siฤ smutku i frustracji. Kaลผdy z nas czasem siฤ wzruszy, czasem przestraszy i potrzebuje sobie popลakaฤ.
Baw siฤ z dzieฤmi. Bawiฤ c siฤ uczฤ siฤ, rosnฤ i kochajฤ . Pozwรณl im wybraฤ i prowadziฤ zabawฤ, nawet jeลli Ci siฤ zdaje, ลผe masz waลผniejsze rzeczy do zrobienia.
Pozwรณl im byฤ samodzielnymi. W ten sposรณb dorosnฤ zdolne do podejmowania decyzji.
Wyznacz rozsฤ dne granice i pamiฤtaj, ลผe pochwaลa dziaลa tam, gdzie zawiodลa kara.
Pozwรณl dzieciom badaฤ ลwiat. Dzieci w sposรณb naturalny sฤ bardzo ciekawe i majฤ interesujฤ ce spostrzeลผenia.
Ponad wszystko-radoลฤ dzieci! Nie zamartwiaj siฤ z kaลผdego powodu. Dzieci sฤ silne, zdolne, zrฤczne, mฤ dre. Byฤ z nimi to przywilej!
โDaj mi mฤ
drego czลowieka, ktรณry we mnie uwierzy,
a zdobฤdฤ wszystkoโ
W tym haลle nie ma sลowa przesady. To wielkie szczฤลcie mieฤ przyjaciela-Rodzica, Nauczyciela, ktรณry mฤ drym sลowem podtrzyma na duchu w chwilach trudnych, poprowadzi w ลwiat wiedzy i doceni wysiลek mลodego czลowieka. W naszej szkole moลผna liczyฤ na takฤ wลaลnie wspรณลpracฤ i troskฤ o powierzone nam dzieci.
Proponujemy Rodzicom zestaw zabaw, ktรณre usprawniฤ kompetencje, rozwinฤ wyobraลบniฤ, kreatywnoลฤ i wpลynฤ na jeszcze lepsze funkcjonowanie w ลrodowisku szkolnym:
Co tam jest? - to gra, ktรณra wzbogaci sลownictwo, pobudzi ich wyobraลบniฤ oraz nauczy logicznego myลlenia. Moลผna siฤ niฤ bawiฤ wszฤdzie: na spacerze, w domu. Ty rozpoczynasz zabawฤ i pytasz dziecko, na przykลad: Co jest w domu? - Kuchnia - moลผe odpowiedzieฤ maluch. Co jest w kuchni? - Szafka. A co w szafce? - Szuflada. I tak dalej. Pytania i odpowiedzi mogฤ byฤ na โserioโ ale mogฤ byฤ teลผ ลผartobliwe lub fantastyczne.
Dziury w pamiฤci - gra, ktรณrฤ
wasza pociecha poprawi pamiฤฤ sลuchowฤ
oraz prawidลowฤ
wymowฤ. Wybierz ktรณryล z wierszykรณw albo szczegรณlnie lubianฤ
przez Twoje dziecko piosenkฤ . Zacznij ลpiewaฤ lub recytowaฤ i nagle: stop!...Nie wiesz, co dalej.
Dziecko podrzuca ci tekst, zadowolone i dumne, ลผe lepiej go pamiฤta.
Konkurs dla gaduลรณw - dziecko stara siฤ przypomnieฤ sobie i wyartykuลowaฤ jak najwiฤcej sลรณw. Na poczฤ tek pierwsza tura moลผe trwaฤ 10 lub 15 sekund. W tym czasie trzeba powiedzieฤ jak najwiฤcej sลรณw, jakie im przyjdฤ do gลowy. Wszelkie tematy sฤ dozwolone, ale nie wolno powtarzaฤ ani wymyลlaฤ sลรณw caลkiem nowych. To wcale nie jest ลatwe, trzeba mieฤ jฤzyk nieลบle wyฤwiczony, ลผeby podoลaฤ temu zadaniu.
Bliลบniacze sลowa - dziecko uczy siฤ uwaลผnego sลuchania i koncentracji ,wyrabia pamiฤฤ sลuchowฤ i ฤwiczy refleks. W pociฤ gu, samochodzie, a takลผe w domu, zabaw siฤ z dzieckiem w wykrywanie identycznych sลรณw. Zacznij opowiadaฤ jakฤ ล zajmujฤ cฤ historyjkฤ lub po prostu wymieniaj jednym tchem sลowa, ktรณre przyjdฤ ci do gลowy. Od czasu do czasu powtรณrz ktรณreล sลowo a maลy detektyw musi je wyลowiฤ i zareagowaฤ.
Trzy krzesลa - Ustawiamy trzy krzesลa. Na pierwszym umieszczamy napis,, przedtem, na drugim "teraz" na trzecim "potem". Uczestnik siada na wybranym krzeลle. Podajemy zdanie:,, Jesteล pasaลผerem samolotu" Opowiedz, co dziaลo siฤ /w zaleลผnoลci od wyboru/przedtem,teraz lub potem.
Poruszanie siฤ zgodnie z instrukcjฤ - zabawa uczy utrwalaniu kierunkรณw. Dziecko wykonuje polecenie, a drugie je wydaje np. idลบ prosto, skrฤฤ w prawo, skลon...itp.
Rymujฤ ce siฤ sลowa. Tworzenie wyrazรณw rymujฤ cych siฤ np. do imion Jacek-placek lub caลych wyraลผeล np. "To jest Ania,ktรณra po parku gania" itp.
ฤwiczenia rozwijajฤ ce umiejฤtnoลฤ kojarzenia. Wymieล jak najwiฤcej rzeczy sลuลผฤ cych do... - zabawy, - mycia, - picia itp.
Odkrywanie obrazu. Dzieci majฤ przed sobฤ obraz zakryty kartonem z maลymi okienkami. Prรณbujฤ odgadnฤ ฤ ,otwierajฤ c poszczegรณlne okienka. Moลผna wprowadziฤ rywalizacjฤ: kto pierwszy odgadnie.
Opowiedz bajkฤ. Opowiadanie na podany temat: โZaczarowany pฤdzelekโ, โKapryลny kretโ, โZielona biedronkaโ, โDziurawe buty kotaโ itp.
Wyprawka pierwszaka - Dobre Rady
Partnerzy, sponsorzy:
Wspรณลpracujemy :
Certyfikaty:
Uczestniczymy :