Drodzy Rodzice,


Rozpoczฤ™cie nauki w szkole podstawowej to bardzo duลผa zmiana zarรณwno dla dziecka, jak i rodzicรณw. By proces przystosowania siฤ™ do nowej rzeczywistoล›ci przebiegล‚ bezboleล›nie, warto siฤ™ do tego przygotowaฤ‡. Byฤ‡ moลผe zechcecie Paล„stwo skorzystaฤ‡ z kilku naszych rad:

 

  1. Podstawฤ… jest pozytywne nastawienie. Szkoล‚ฤ™ naleลผy przedstawiaฤ‡ jako ciekawe miejsce nauki , rรณลผnorodnych wydarzeล„ urozmaicajฤ…cych ลผycie szkolne, relacji koleลผeล„skich z nowo poznanymi dzieฤ‡mi. Moลผna powspominaฤ‡ zabawne sytuacje z czasรณw, gdy sami siฤ™ uczyliล›my oraz przyjaลบnie, ktรณre wtedy zawarliล›my.
     

  2. Dobrym pomysล‚em jest wycieczka do szkoล‚y, dziฤ™ki ktรณrej dziecko pozna nie tylko sam budynek, ale rรณwnieลผ drogฤ™, ktรณrฤ… bฤ™dzie pokonywaล‚. Podczas wizyty w szkole moลผna podpytaฤ‡ malucha czy czegoล› siฤ™ boi, ma jakieล› obawy. To moลผe byฤ‡ pierwszym krokiem do rozwiania strachu i niepewnoล›ci . Umiejฤ™tnoล›ฤ‡ sล‚uchania naszej pociechy i rozmawiania z niฤ… na pewno zaprocentuje w przyszล‚oล›ci, a dodatkowo sprawimy, ลผe w pierwszym dniu nauki nasze dziecko poczuje siฤ™ pewniej.
     

  3. Zadaniem rodzicรณw jest odpowiednie przygotowanie pociechy do nowych zadaล„. Wspรณlne ustalenie rozkล‚adu dnia - podziaล‚ na odrabianie lekcji, odpoczynek, aktywnoล›ฤ‡ fizycznฤ… i wyznaczenie staล‚ej godziny pรณjล›cia spaฤ‡, zorganizuje dziecku i rodzicom czas.
     

  4. Niezwykle istotne jest rรณwnieลผ to, by nasze dziecko stawaล‚o siฤ™ coraz bardziej samodzielne i odpowiedzialne. Na poczฤ…tek pozwรณlmy mu np. zdecydowaฤ‡ w co chce siฤ™ ubraฤ‡ czy co chciaล‚oby robiฤ‡ po lekcjach. Waลผne jest rรณwnieลผ to, by rodzice nie wyrฤ™czali siedmiolatka w czynnoล›ciach, z ktรณrymi sam potrafi daฤ‡ sobie radฤ™. Wyniesienie ล›mieci, posprzฤ…tanie pokoju, zatemperowanie oล‚รณwka czy niesienie wล‚asnego plecaka to nie sฤ… rzeczy trudne. Dla dziecka stanowiฤ… one wyzwania. Ich realizacja buduje wiarฤ™ w siebie.
     

  5. Aby zapaล‚ pierwszoklasistรณw nie minฤ…ล‚ szybko naleลผy wspieraฤ‡ dziecko w odrabianiu prac domowych, wzmacniaฤ‡ w nim poczucie odpowiedzialnoล›ci oraz rozbudzaฤ‡ ciekawoล›ฤ‡. Warto takลผe pamiฤ™taฤ‡ o tym, ลผeby oczekiwania rodzicรณw szล‚y w parze z moลผliwoล›ciami dziecka.
     

Gotowoล›ฤ‡ szkolna to zestaw umiejฤ™tnoล›ci, cech i wiadomoล›ci, ktรณrych posiadanie jest powiฤ…zane z poradzeniem sobie z wymaganiami stawianymi przed dzieckiem w szkole. Psychologowie w ocenie gotowoล›ci szkolnej uwzglฤ™dniajฤ… trzy wymiary: gotowoล›ฤ‡ fizycznฤ…, poznawczฤ… i spoล‚eczno-emocjonalnฤ….

 

 

 

Jak daฤ‡ dzieciom dobry emocjonalny start?

 

  1. Poล›wiฤ™caj czas na wysล‚uchanie dzieci. Poczujฤ… siฤ™ wartoล›ciowe, bฤ™dฤ… dobrze myล›leฤ‡ i znajdฤ… dobre rozwiฤ…zywanie problemรณw.

  2. Szanuj dzieci-bฤ™dฤ… wzrastaฤ‡ w szacunku dla siebie i innych.

  3. Doceniaj dzieci za to kim sฤ…. Ucz ich wytrwaล‚oล›ci, szacunku i akceptacji dla innych.

  4. Pozwรณl im siฤ™ wzruszaฤ‡ - ล‚zy, szloch sฤ… w tym przypadku naturalne. Pozwalajฤ… pozbyฤ‡ siฤ™ smutku i frustracji. Kaลผdy z nas czasem siฤ™ wzruszy, czasem przestraszy i potrzebuje sobie popล‚akaฤ‡.

  5. Baw siฤ™ z dzieฤ‡mi. Bawiฤ…c siฤ™ uczฤ… siฤ™, rosnฤ… i kochajฤ…. Pozwรณl im wybraฤ‡ i prowadziฤ‡ zabawฤ™, nawet jeล›li Ci siฤ™ zdaje, ลผe masz waลผniejsze rzeczy do zrobienia.

  6. Pozwรณl im byฤ‡ samodzielnymi. W ten sposรณb dorosnฤ… zdolne do podejmowania decyzji.

  7. Wyznacz rozsฤ…dne granice i pamiฤ™taj, ลผe pochwaล‚a dziaล‚a tam, gdzie zawiodล‚a kara.

  8. Pozwรณl dzieciom badaฤ‡ ล›wiat. Dzieci w sposรณb naturalny sฤ… bardzo ciekawe i majฤ… interesujฤ…ce spostrzeลผenia.

  9. Ponad wszystko-radoล›ฤ‡ dzieci! Nie zamartwiaj siฤ™ z kaลผdego powodu. Dzieci sฤ… silne, zdolne, zrฤ™czne, mฤ…dre. Byฤ‡ z nimi to przywilej!

 

 

 

โ€žDaj mi mฤ…drego czล‚owieka, ktรณry we mnie uwierzy,
a zdobฤ™dฤ™ wszystkoโ€

 

W tym haล›le nie ma sล‚owa przesady. To wielkie szczฤ™ล›cie mieฤ‡ przyjaciela-Rodzica, Nauczyciela, ktรณry mฤ…drym sล‚owem podtrzyma na duchu w chwilach trudnych, poprowadzi w ล›wiat wiedzy i doceni wysiล‚ek mล‚odego czล‚owieka. W naszej szkole moลผna liczyฤ‡ na takฤ… wล‚aล›nie wspรณล‚pracฤ™ i troskฤ™ o powierzone nam dzieci.

 

Proponujemy Rodzicom zestaw zabaw, ktรณre usprawniฤ… kompetencje, rozwinฤ… wyobraลบniฤ™, kreatywnoล›ฤ‡ i wpล‚ynฤ… na jeszcze lepsze funkcjonowanie w ล›rodowisku szkolnym:

 

  • Co tam jest? - to gra, ktรณra wzbogaci sล‚ownictwo, pobudzi ich wyobraลบniฤ™ oraz nauczy logicznego myล›lenia. Moลผna siฤ™ niฤ… bawiฤ‡ wszฤ™dzie: na spacerze, w domu. Ty rozpoczynasz zabawฤ™ i pytasz dziecko, na przykล‚ad: Co jest w domu? - Kuchnia - moลผe odpowiedzieฤ‡ maluch. Co jest w kuchni? - Szafka. A co w szafce? - Szuflada. I tak dalej. Pytania i odpowiedzi mogฤ… byฤ‡ na โ€žserioโ€ ale mogฤ… byฤ‡ teลผ ลผartobliwe lub fantastyczne.

  • Dziury w pamiฤ™ci - gra, ktรณrฤ… wasza pociecha poprawi pamiฤ™ฤ‡ sล‚uchowฤ… oraz prawidล‚owฤ… wymowฤ™. Wybierz ktรณryล› z wierszykรณw albo szczegรณlnie lubianฤ… przez Twoje dziecko piosenkฤ™ . Zacznij ล›piewaฤ‡ lub recytowaฤ‡ i nagle: stop!...Nie wiesz, co dalej.
    Dziecko podrzuca ci tekst, zadowolone i dumne, ลผe lepiej go pamiฤ™ta.

  • Konkurs dla gaduล‚รณw - dziecko stara siฤ™ przypomnieฤ‡ sobie i wyartykuล‚owaฤ‡ jak najwiฤ™cej sล‚รณw. Na poczฤ…tek pierwsza tura moลผe trwaฤ‡ 10 lub 15 sekund. W tym czasie trzeba powiedzieฤ‡ jak najwiฤ™cej sล‚รณw, jakie im przyjdฤ… do gล‚owy. Wszelkie tematy sฤ… dozwolone, ale nie wolno powtarzaฤ‡ ani wymyล›laฤ‡ sล‚รณw caล‚kiem nowych. To wcale nie jest ล‚atwe, trzeba mieฤ‡ jฤ™zyk nieลบle wyฤ‡wiczony, ลผeby podoล‚aฤ‡ temu zadaniu.

  • Bliลบniacze sล‚owa - dziecko uczy siฤ™ uwaลผnego sล‚uchania i koncentracji ,wyrabia pamiฤ™ฤ‡ sล‚uchowฤ… i ฤ‡wiczy refleks. W pociฤ…gu, samochodzie, a takลผe w domu, zabaw siฤ™ z dzieckiem w wykrywanie identycznych sล‚รณw. Zacznij opowiadaฤ‡ jakฤ…ล› zajmujฤ…cฤ… historyjkฤ™ lub po prostu wymieniaj jednym tchem sล‚owa, ktรณre przyjdฤ… ci do gล‚owy. Od czasu do czasu powtรณrz ktรณreล› sล‚owo a maล‚y detektyw musi je wyล‚owiฤ‡ i zareagowaฤ‡.

  • Trzy krzesล‚a - Ustawiamy trzy krzesล‚a. Na pierwszym umieszczamy napis,, przedtem, na drugim "teraz" na trzecim "potem". Uczestnik siada na wybranym krzeล›le. Podajemy zdanie:,, Jesteล› pasaลผerem samolotu" Opowiedz, co dziaล‚o siฤ™ /w zaleลผnoล›ci od wyboru/przedtem,teraz lub potem.

  • Poruszanie siฤ™ zgodnie z instrukcjฤ… - zabawa uczy utrwalaniu kierunkรณw. Dziecko wykonuje polecenie, a drugie je wydaje np. idลบ prosto, skrฤ™ฤ‡ w prawo, skล‚on...itp.

  • Rymujฤ…ce siฤ™ sล‚owa. Tworzenie wyrazรณw rymujฤ…cych siฤ™ np. do imion Jacek-placek lub caล‚ych wyraลผeล„ np. "To jest Ania,ktรณra po parku gania" itp.

  • ฤ†wiczenia rozwijajฤ…ce umiejฤ™tnoล›ฤ‡ kojarzenia. Wymieล„ jak najwiฤ™cej rzeczy sล‚uลผฤ…cych do... - zabawy, - mycia, - picia itp.

  • Odkrywanie obrazu. Dzieci majฤ… przed sobฤ… obraz zakryty kartonem z maล‚ymi okienkami. Prรณbujฤ… odgadnฤ…ฤ‡ ,otwierajฤ…c poszczegรณlne okienka. Moลผna wprowadziฤ‡ rywalizacjฤ™: kto pierwszy odgadnie.

  • Opowiedz bajkฤ™. Opowiadanie na podany temat: โ€žZaczarowany pฤ™dzelekโ€, โ€žKapryล›ny kretโ€, โ€žZielona biedronkaโ€, โ€žDziurawe buty kotaโ€ itp.

Wyprawka pierwszaka - Dobre Rady

Szkoล‚a Podstawowa nr 36

im. Narodรณw Zjednoczonej Europy

w Tychach

Partnerzy, sponsorzy:

Wspรณล‚pracujemy :

Certyfikaty:

Uczestniczymy :